Buddhistisk Samfunds nyhedsbrev

100 år siden buddhismens officielle ankomst til Danmark

- en opfølgning til seneste nyhedsbrev, højtider:
I anledning af Buddhistisk Samfunds 100 år i Danmark kom Anders Laugesen fra Danmarks Radio på besøg for at lave en udsendelse desangående.
Programmet sendes den 3/10 kl 8 på P1 og kan derefter findes på nettet under Pilgrim på P1.

Højtider

To helt specielle ’højtider’ fejres under den kommende sesshin.

For det første er det et hundrede år siden at buddhismen officielt blev indført i Danmark. Interessant nok her i Viborg. År 1921 stiftede overlæge og psykiater i Viborg, Dr. Christian F. Melbye den første danske buddhistiske forening, Buddhistisk Samfund. Foreningen stoppede i 1953, men genopstod i 1983 (med et oprindeligt andet navn) og har været aktiv lige siden.

Melbye var en sand buddhist – så sand som man nu kunne være i Danmark i 1921 – og skrev en af de bedste bøger man kan finde om buddhismen ’BUDDHARELIGIONEN’ i 1926 – værd at læse.

Buddhistisk samfund i dag er dog baseret på Rinzai zen buddhismen og ikke, som samfundet anno 1921, på hovedsageligt theravada buddhismen.

Den anden store begivenhed finder sted sidste dag i sesshin, d. 8. oktober kl 14:30. Her bliver Seishin Bunyen zenni udnævnt til Dharma-lærer, Ōsho. Det betyder, at Seishin efterfølgende har autorisation til at ’udlægge dharmaen’, har tilstrækkelig forståelse for essensen af Buddhas lære. Hun får også autorisation til at begynde at modtage egne elever’samt give jukai’, gøre elever til buddhister.

Hvis du skulle ønske at overvære Seishins udnævnelse og deltage i efterfølgende reception, så skal du kontakte Seishin senest d. 2 oktober, da der jo er begrænset plads.

Sensommer nyt

Så er corona restriktioner relevante for Havredal Zendo ophævet, og vi har fyldt zendoen op med puder igen. Desuden er 'med mere' genindført, så om søndagen er der efter zazen igen te og snak.

Jeg vil lige minde om efterårs sesshin d. 3-8 oktober. Der er allerede fire tilmeldte, så kom ikke for sent med ansøgningen.

Og fra: 101 Zen hustorier:
8. Store bølger
I begyndelsen af Meiji-perioden levede der en velkendt bryder kaldet O-nami, Store Bølger.

O-nami var uhyre stærk og kendte kunsten at bryde. I sine private kampe besejrede han selv sin lærer, men offentligt var han så genert, at hans egne elever kastede ham.

O-nami følte, at han skulle gå til en Zen-mester for at få hjælp. Hakuju, en vandrende lærer, opholdt sig i et lille tempel i nærheden, så O-nami gik til ham og fortalte ham om sine problemer.

Læreren rådede: 'Store bølger er dit navn, så bliv i dette tempel i nat. Forestil dig, at du er de bølger. Du er ikke længere en bryder, der er bange. Du er de enorme bølger, der fejer alt foran sig og sluger alt på deres vej. Gør dette, og du vil være den største bryder i landet.'

Læreren trak sig tilbage. O-nami sad i meditation og forsøgte at forestille sig sig selv som bølger. Han tænkte på mange forskellige ting. Så gradvist vendte han sig mere og mere til følelsen af bølgerne. Efterhånden som natten skred frem, blev bølgerne større og større. De fejede blomsterne i vaserne væk. Selv Buddha i helligdommen blev oversvømmet. Før daggry var templet ikke andet end ebbe og flod i et enormt hav.

Om morgenen fandt læreren O-nami i zazen, et svagt smil på hans ansigt. Han klappede bryderen på skulderen. 'Nu kan intet forstyrre dig.' han sagde. ’Du er bølgerne. Du vil feje alt foran dig.'

Samme dag deltog O-nami i brydningskonkurrencen og vandt. Derefter var ingen i Japan i stand til at besejre ham.

Og så tænkte jeg: "101 søndage" - var det ikke en idé at tale om en af disse historier om søndagen efter zazen?

Forårsnyt

Så er det blevet forår efter en meget svingende - temperaturmæssigt - februar. Zendoen, Havredal Zendo, er åben og opvarmet (til en vis grad). Vi skal stadig holde afstand, så hveranden zabuton har ingen zafu (skal ikke bruges). Desuden er der nu offentlig zazen både søndag og onsdag (kl. 10). Støttemedlemmer kan komme nærmest når som helst, hvis vi får besked i forvejen.

Jeg gør opmærksom på forårs sesshin 16 til 21 maj. Tilmeld dig i god tid - senest 22 april. Efterårs sesshin er også sat på kalenderen.

Et meget vigtigt dokument for seriøse Rinzai zen buddhister er opdateret og nu tilgængelig for alle medlemmer. Det drejer sig om Keiso Dokuzui af Hakuin som findes under ressourcer. Det vil blive opdateret med fodnoter i nærmeste fremtid.

Og så: 101 Zen hustorier:
7. Meddelelse
Tanzan skrev tres postkort den sidste dag i sit liv og bad sin assistent om at sende dem. Så døde han.
På kortene stod der:
Jeg forlader denne verden.
Dette er min sidste meddelelse.,
Tanzan
27 Juli 1892.

Til næste gang

November nyheder

Hej igen fra Buddhistisk Samfund.
Efterårs sesshin er vel overstået, og sesshiner for næste år bliver i ugerne 20 og 40. Vi håber også, at vi kan få stablet et par korte sesshin på benene i løbet af 2021.
Vi har valgt at lukke Havredal Zendo indtil begyndelsen af januar. Der kommer typisk ikke mange her op mod jul - og det er endnu 'værre' på grund af corona 'krisen'. Vi bruger tiden til at færdiggøre zendoen samt omlægge programmet fremover. Jeg, Egmund, er dog selvfølgelig tilgængelig efter behov, og du kan også komme - efter aftale - og zazenne med mig/os.

Og så en 101 zen historie:
6. Ingen kærlig venlighed

Der var en gammel kvinde i Kina, der havde støttet en munk i over tyve år. Hun havde bygget en lille hytte til ham og gav ham føde, mens han mediterede. Til sidst spekulerede hun på, hvilke fremskridt han havde gjort i al denne tid.

For at finde ud af det, fik hun hjælp fra en pige rig på lyst. 'Gå og omfavn ham,' sagde hun til hende, ’og spørg ham så pludselig: "Hvad nu?"

Pigen besøgte munken, kærtegnede ham uden videre og spurgte ham, hvad han ville gøre ved det.

'Et gammelt træ vokser på en kold klippe i vinteren,' svarede munken noget poetisk. 'Ingen steder er der nogen varme.'

Pigen vendte tilbage og fortalte hvad han havde sagt.

'Tænk, jeg tog mig af den fyr i tyve år!' Udbrød den gamle kvinde i vrede. ' Han viste ingen hensyn til dit behov, ingen tilbøjelighed til at forklare din tilstand. Han behøver ikke have reageret på lidenskab, men i det mindste skulle han have demonstreret en vis medfølelse.'

Hun gik straks hen til munkens hytte og brændte den ned.

En ekstra gave. Jeg har 'fordansket' en tekst af den første japanske rinzai zen patriark, Nampo Shomyo:

Der er en virkelighed hinsides tid og rum.
Den har ingen form, langt mindre et navn.
Sanserne kan ikke på nogen måde opfatte den.
At kalde den Sind, Budha eller Gud strider mod dens væsen,
For så danner vi os forestillinger om den.
Den er ikke Sind, Buddha eller Gud.
Fuldstændig tavs og usynlig, og alligevel oplysende på mystisk vis,
Lader den sig kun opfatte af de klarøjede, de opvågnede.
Den er Virkeligheden – i sandhed hinsides form og lyd.
Den er Vejen, som intet har med ord og begreber at gøre.

Idet han ønskede at lokke de blinde, de uvidende,
Lod Buddha legende ord undslippe sin gyldne mund.
Himmel og jord har siden været fyldt med indfiltrede tornebuske.

Oh, mine gode værdige venner samlet her,
Hvis I ønsker at høre Virkelighedens tordnende stemme,
Udtøm da jeres ord, tøm jeres tanker,
For så kan I komme til erkendelse af denne Ene Essens.
______________________________
Til næste gang
Egmund

Efterårs Sesshin (retræte)

Vi gør lige opmærksom på Sesshin i Havredal Zendo d. 27 september - 2 oktober 2020.
Tilmeldingsfrist er 1. september, så se lige nærmere snarest her: https://buddhistisksamfund.dk/node/83

Og så en af de '101 Zen Historier':

5. Hvis du elsker, skal du elske åbent

Tyve munke og en nonne, der hed Eshun, praktiserede meditation med en vis Zen-mester.

Eshun var meget smuk, selvom hendes hoved var glatraget og hendes kjortel simpel. Flere munke blev hemmeligt forelsket i hende. En af dem skrev et kærlighedsbrev til hende og insisterede på et privat møde.

Eshun svarede ikke. Den følgende dag holdt mesteren et foredrag for gruppen, og da det var slut, rejste Eshun sig.

Hun henvendte sig til den, der havde skrevet til hende, og sagde: 'Hvis du virkelig elsker mig så meget, så kom og omfavn mig nu.'

Sesshin / retræte

Vi vil lige gøre opmærksom på at der er en sesshin d. 10 til 15 maj
Tilmeldingsfrist er egentlig d. 18 april, men kan forlænges lidt, hvis du har behov for at tænke dig om lidt længere (henover weekenden).
Hvis du ønsker at deltage, så udfyld ansøgning eller kort ansøgning snarest - samt indbetal sesshin beløb. Det er muligt, at du ikke kan deltage da der er corona-begrænsninger - 'først til mølle'.

Forår - fascinerende tider

Vores buddhistiske forståelse og integrering er for tiden udfordret. I den anledning tænker jeg, at nogle kurser, diskussioner desangående ville være interessant. Disse vil blive via ZOOM med invitation til de interesserede (men med begrænset antal - først til mølle). Send venligst forslag/interesser - hvad kunne du tænke dig, at vi tog op. Dette bliver søndage kl 11. Det vil virke bedst, hvis du downloader & installerer Zoom appen/programmet: https://zoom.us/

Regeringen har henstillet til os at lukke ned, og det har vi gjort. Jeg vil dog åbne lidt op igen: Det vil være muligt at komme her i Havredal Zendo for zazen og dokusan - efter aftale så vi ikke er for mange samlet - og hvis du er uden 'mistænkelige' symptomer. Dokusan & konsultation er også muligt via Zoom.

Det er desuden nok smartest, hvis vi 'udvander' forårs-sesshin, så de interesserede kommer en eller måske to ad gangen. Giv venligst besked om hvilke fem dage der passer dig, så koordinerer vi. Der vil blive 'streamet' teishoer til alle deltagere i uge 20.

Andre nyheder:
Buddhistisk Samfund har skiftet navn til Buddhas Budbringere - eller hele det officielle navn, Buddhas Kensho Praksis Budbringere. Kensho Praksis er det vi gør, Buddhas Budbringere er det vi er.
I den forbindelse skulle vores vedtægter ændres, så vi tog andre ændringer med. De på generalforsamlingen vedtagne vedtægter er at finde på hjemmesiden under 'om samfundet', https://buddhistisksamfund.dk/om-samfundet

Der er også tilføjet flere nye sider på vores www.

Gulvplanker er ankommet, men vi blev lidt bremset mht. lægning af disse pga. SARS2. Vi håber på nyt gulv indenfor en måneds tid.

Og så lidt fra 101 zen historier:

3. Er det rigtigt?

Zen-mesteren Hakuin blev rost af sine naboer som en, der lever et rent liv.

En smuk japansk pige, hvis forældre ejede en fødevarebutik, boede i nærheden af ​​ham. Pludselig uden nogen advarsel opdagede hendes forældre, at hun var med barn.
Dette gjorde hendes forældre vrede. Hun ville ikke tilstå, hvem manden var, men efter megen pressen nævnte hun til sidst Hakuin.

I stor vrede gik forældrene til mesteren. 'Er det rigtigt?' var alt, hvad han sagde.

Efter at barnet blev født, blev det bragt til Hakuin. På dette tidspunkt havde han mistet sit omdømme. Det generede ham ikke, og han tog sig meget godt af barnet. Han fik mælk fra sine naboer og alt andet, den lille havde brug for.

Et år senere kunne pigen ikke længere holde det ud. Hun fortalte sine forældre sandheden - at barnets rigtige far var en ung mand, der arbejdede på fiskemarkedet.

Pigens mor og far til gik straks til Hakuin for at bede om tilgivelse, ydmygt undskylde og få barnet
tilbage igen.

Hakuin var villig. Da han overgav barnet, var alt hvad han sagde, 'Er det rigtigt?'

4. Lydighed

Tilhørerne ved mesteren Bankeis foredrag var ikke kun zen-studerende, men ​​personer af alle rangtrin og sekter. Han citerede aldrig sutraer eller forfaldt til skolastiske afhandlinger. I stedet blev hans ord talt direkte fra hans hjerte til tilhørernes hjerter.

Hans store publikum gjorde en præst fra Nichiren-sekten vred, fordi hans tilhængerne forlod ham for at høre om Zen. Den selvcentrerede Nichiren præst kom til templet opsat på at debattere med Bankei.

”Hej, Zen-lærer,” råbte han. ”Vent et øjeblik. De, der respekterer dig, vil adlyde, hvad du siger, men en mand som mig selv respekterer dig ikke. Kan du få mig til at adlyde dig?”

”Kom op ved siden af ​​mig, så vil jeg vise dig,” sagde Bankei.

Præsten skubbede sig vej gennem mængden til læreren.

Bankei smilede. ”Kom til min venstre side.”

Præsten adlød.

”Nej,” sagde Bankei, ”vi kan måske tale bedre, hvis du er på højre side. Gå herover.”

Præsten trådte stolt over til højre.

"Du ser," observerede Bankei, "du adlyder mig, og jeg synes, du er en meget blid person. Sæt dig nu ned og lyt.”

Danmark er 'lukket ned'

Kære venner
En haste-meddelelse:
For at hjælpe med til at 'flade kúrven ud', så vi ikke alle bliver smittet på en gang og overvælder sundhedssystemet, lukker vi indtil videre Havredal Zendo.
Angående retræte/sesshin i uge 20: Lad os se tiden an.
Sid, praktiser zazen, hjemme. Virtuel kontakt hertil er muligt - dokusan, konsultering osv. via Skype, Google Hangout eller ZOOM.

Pas godt på jer selv, hinanden og alle andre.

Indkaldelse til generalforsamling i Buddhistisk Samfund

Generalforsamling for Buddhistisk Samfund afholdes søndag, 16. februar kl. 11:00 i Havredal Zendo.

Dagsorden:

1. Valg af dirigent, referent og stemmetæller.

2. Formandens beretning.

3. Kassererens beretning.

4. Valg, genvalg til bestyrelsen. Lasse May opstilles.

5. Valg af revisor.

6. Indkomne forslag. Der vil blive fremlagt forslag til ændring af vedtægter for samfundet.

7. Eventuelt.

Forslag til behandling skal være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før general­forsamlingen,

Sider

Abonnér på Buddhistisk Samfunds nyhedsbrev