Kommentar Som buddhist, tager vi fuldt og helt ansvar for vores handlinger, i tanke, ord og gerning. Ansvar betyder, at vi, baseret på uselviske åbenhed, handler ud fra, hvad en situation kræver og at vi accepterer konsekvenserne af det, vi foretager os. Det er ikke personlige præferencer som styrer, hvordan vi handler, ej heller en tilknytning til en identitet eller en tanke om at vinde eller tabe. Vi undlader ikke at handle og vi nøjes heller ikke med halve løsninger; skulle en handling være årsag til skade, sørger vi for at genoprette harmoni. Det kan derfor være hjælpsomt at spørge sig selv: hvad gør mest gavn, hvad gør mindst skade? Så godt som muligt, sørger vi for ikke at efterlade nogen spor.

Som hjælp til begyndere, og for at give et mere nuanceret billede, har vi:

Den ottefoldige vej – vejen til frihed & fred:

  1. Ret anskuelse.
  2. Ret sindelag.
  3. Ret tale.
  4. Ret handlen.
  5. Ret levevej.
  6. Ret stræben.
  7. Ret opmærksomhed.
  8. Ret fordybelse.
Hvor 'ret' peger på det, der er nævnt i de etiske retningslinjer.

De ti forskrifter, som er en del af det man lover at følge, når man officielt bliver buddhist, er et rettesnor og inspiration:

  1. Vær ærbødig og opmærksom overfor alt liv; Du må ikke være voldelig, heller ikke dræbe. Dette er den respekt og ære, vi viser, over for alle væsener, sansende såvel som ikke-sansende. Vores ikke-voldelig adfærd gælder i alle situationer, og drejer sig om tale og skrift såvel som fysisk vold. Vi efterlever vores ansvar for at undersøge tings tilblivelse og f.x. fravælger det, som er produceret på bekostning af andre menneskers sundhed, skade på miljøet o.l; vi træffer så bæredygtige valg, som muligt.
  2. Respekter andres ejendom; Du må ikke stjæle. Du bør undgå at tage noget, medmindre du kan være sikker på, at det er hensigten, at det er for dig. Vis årvågen respekt over for genstande og steder. Mangler du noget, som er nødvendigt, tal med den, som har ansvar. Giv med et åbent hjerte og tag imod det, som gives, med taknemmelighed og glæde. Enhver der har adgang til de økonomiske midler, som er i Buddhistisk Samfunds besiddelse, skal være indforstået med at disse midler er tiltænkt samfundets overordnede formål.
  3. Vær bevidst og kærlig i dine forhold; Giv ikke efter for begær. Denne forskrift er ofte oversat forkert eller fejlfortolket som kun vedrører seksuelle forseelser, men det dækker ethvert frådseri i en sensuel nydelse. Vi er åbne, respektfulde, medfølende og ærlige i vores omgang med andre. Vi udnytter ikke andre mennesker for at opnå et mål eller for at finde egoistisk tilfredsstillelse. I kærligheds- og seksuelle forhold, er begge parter ærlige og lige-stillede. Dette gælder også selvom der måtte forekomme formelt hierarkiske forskelle. Medlemmer som indgår et sådan forhold, forpligter sig dog til at respektere samfundet som praksissted, og må derfor med deres forhold ikke have en sådan adfærd der kan være ødelæggende eller forstyrrende. Upassende, krænkende adfærd overfor andre er ikke tilladt og skulle dette ske, skal der tages hånd om de involverede parter. Kender man til et sådant tilfælde, skal man henvende sig til Buddhistisk Samfunds bestyrelse.
  4. Ær ærlighed og sandhed; Du må ikke bedrage. Tal sandt og med integritet; klarhed og gennemsigtighed kendetegner vores sproglige interaktioner. Lyt aktivt og respektfuldt og svar på medfølende og hjælpsom vis. Det er af stor betydning, at et udømmende miljø bevares, så at alle kan komme til orde indenfor trygge rammer.
  5. Udøv forsvarlig omsorg for dit legeme og sind; Vær ikke grådig eller misbrug berusende midler. Vær bevidst om, hvad du indtager og hvad du tilbyder andre. Overdreven brug af mad og drikke undgås naturligt i vores praksis. Vælg det til, som er nærende. Forsvarlig omsorg indebærer et helhedssyn på alle de aktiviteter, vi vælger. Berusende midler, som slører vores opfattelse af virkeligheden, kan skabe og fastholde det illusoriske. Disse må ikke misbruges og man må ikke fremskynde misbrug hos andre. I zendo og kloster må der ikke nydes alkoholiske drikkevarer el.lign. uden forudgående aftale med Shikaryo og Jisha og kun i forbindelse med festligheder.
  6. Husk at stilhed er værdifuld; Du må ikke sladre eller tage del i betydningsløs samtale. Spild ikke ord; overvej værdien af, de ord du ofrer og forstyr ikke andre. Det, som tales om i fortrolighed, forbliver fortroligt. Når vi taler, vælg kærlige og respektfulde ord.
  7. Vær beskeden; Pris ikke dig selv eller døm andre. Bevar et åbent sind. Vælg ord og holdninger, som er støttende.
  8. Vær taknemmelig for det liv du har; Du må ikke begære, misunde eller være jaloux. Lev dit liv fuldt ud, som det er. Vis glæde over andres glæde.
  9. Hold altid dit sind i fred; Du må ikke give efter for vrede. Vær rolig, årvågen og medlidende. Giv dig selv muligheden for at transformere/neutralisere ”negative” følelser.
  10. Højagt de tre skatte: Buddha, Dharma og Sangha; Du må ikke bagtale dem.

De tre tilflugter minder os om dette, hvor de forskellige udgaver, som vi har reciteret som medlemmer af Buddhistisk Samfund, peger på forskellige dimensioner af vores hengivenhed og overgivelse til vores praksis:
        Jeg søger tilflugt i Buddhaen
        Jeg søger tilflugt i Dharmaen
        Jeg søger tilflugt i Sanghaen

        Jeg giver mit liv til Buddha
        Jeg giver mit liv til Dharma
        Jeg giver mit liv til Sangha

        Jeg åbner mit hjerte til Buddha
        Jeg åbner mit hjerte til Dharma
        Jeg åbner mit hjerte til Sangha

Med 'Buddha' menes den iboende buddha-natur. Vi anerkender denne og respekterer alt og alle med denne indsigt. 'Dharma' vil sige Buddha's Lære, som vi har mulighed for at modtage fordi mange før os har videreført denne til næste generation og peger på, hvordan universet fungerer. 'Sangha' betyder vores menighed. Det er denne som muliggøre de rette rammer og praktiske omstændigheder så at vi og andre kan træne på Buddhas Vej så effektivt og sikkert som muligt. Sanghaen strækker sig til at omfatte alle væsener.

Når vi højagter disse tre skatte, viser vi vores respekt og hengivenhed. Vi undlader dog ikke at være kritisk undersøgende, hvis det viser sig at være nødvendigt, men vi er hverken usolidariske eller bagstræberiske. Vi arbejder sammen, så at sanghaen gror og udvikler sig på en positiv måde.

Og sidst, men ikke mindst, har vi de fire bodhisattva løfter, som typisk/traditionelt reciteres mange gange hver dag:

        Hvor utallige alle væsner end er, lover jeg at frelse dem alle
        Hvor uudtømmelige mine vrangforestillinger end er, lover jeg at udrydde dem alle
        Hvor umålelige dharma lærdommene end er, lover jeg at mestre dem alle
        Hvor endeløs buddhas vej end er, lover jeg at følge den.