MEDITATION INDENFOR RINZAI ZEN BUDDHADHARMA
af Choan Bertelsen, Buddhistisk Samfund
En rinzai zen munk sidder i meditation mindst fem timer om dagen i traditionel lotus stilling.
Ikke for at opnå noget. Han sidder blot. Ifølge en af de bedst kendte buddhistiske tekster (sutraer), hjertesutraen, er der nemlig intet at opnå. Alle zen mestre indikerer dette.
"Hvorfor sidder I så?" spørger du nok nu. Ikke for noget. Vi sidder blot. Men selvfølgelig sad vi i mange år af samme grund du læser dette nu: Vi ville gerne opnå noget, blive oplyst, fri fra kvaler og bekymringer, forstå livet osv. Vi sidder indtil dette paradoks er opløst - og til den tid er det blevet en vane, vi ikke kan leve uden.
Hvad er så zen meditation, zazen? Her er nogle tip.
SIDDESTILLING
Selv om det er tradition er det ikke nødvendigt at forsøge på fuld lotus facon. Du bør stræbe efter en stilling som er energigivende og hvilende i sig selv. Dette betyder: Sid med ret ryg uden at bruge ryglæn. Flyt spændinger i ryg og skuldre nedad hver gang du bliver opmærksom på dem - spændingen skal ligge lige over lænden (og ideelt skal der ikke være andre spændinger i kroppen). I orienten har man eksperimenteret med dette i tusindvis af år og nået til den konklusion, at lotusstillingen er ideel. Eksperimentér og find ud af hvad der virker for dig. Træk vejret naturligt og dybt (fra maven), hold øjnene åbne og vær nærværende og opmærksom.
ZAZEN
er "blot" at sidde. Vær tilstede uden mål, uden formål. Det ser på papiret let og simpelt ud, men så snart vi prøver opdager vi, at det absolut ikke er så ligetil. I begyndelsen må vi have hjælp - distraktion for at distrahere os fra distraktioner. Så: hold opmærksomheden på åndedrættet, følg åndedrættet. Indledningsvis tæl på hver udånding, én, to . . . op til ti, forfra med én, to osv.
Når du finder at din årvågenhed er god, så stop med tælling og blot følg åndedrættet. Når du bliver distraheret så tæl igen for at bringe opmærksomheden tilbage.
Hvis du "religiøst" fortsætter med dette, vil du før eller siden opleve øjeblikke af ren væren. Du var "tilstede uden mål, uden formål". Disse øjeblikke vil efterhånden komme oftere og vare længere. Vi bliver med tiden mere og mere vandt til bevidsthed uden selvbevidsthed og lærer stille og roligt at tænke og fungere i denne ikke-dualistiske ikke-konceptionalistiske tilstand.
FIND EN ZEN GRUPPE
som du kan deltage i. Vi kan ikke lære zazen fra en tekst. Vores legemer lærer zazen ved at sidde med andre, mere erfarne. Det ville være ideelt, hvis du kunne finde et autentisk tempel, så du er sikker på ikke at blive vildledt. Der er alt for mange grupper uden nogen officielt kvalificeret lærer.
Her vil du så få rettet din siddestilling ind, og du vil have lejlighed til at stille spørgsmål. Spørg ikke om zen; bed ikke om filosofiske forklaringer. Spørg udelukkende om, hvordan man praktiserer zazen. Når du har nået en vis "modenhed" i zazen, vil den tilstedeværende zenmester, hans assistent (inji) eller hovedmunken (shika) give dig yderligere instruktioner.